Vad gäller kurser inom BNÖ så har det gjorts en hel del genom åren.
När vi tenderat att börja föreslå favoriter i repris har intresset ifrån medlemmarna
visat sig svalt.
I styrelsen får vi en del tips ifrån medlemmar som arrangerar eget och/eller hänvisar till externa kurser som fladdrar förbi i närområdet och detta vill vi gärna fortsätta med att sprida till medlemmarna. Via kalendariet eller våra kurssidor här på BNÖs hemsidor.
Nu, en förhoppningsvis frestande rapport ifrån ett experiment vi vaskat fram i våra brainstormande diskussioner ang. kursförslag. Närmast skyldiga till detta kan man säga vara Catarina Abelli, Kerttu Jokela och Jörgen Bodner.
När vi informerat om denna idé mötte vi positivt gensvar, märkbart intresse och en hel del anmälningar till tre träffar under våren.
Vad har det då varit frågan om?
Jo, att ses under några timmar på bästa söndagseftermiddagstid och utsätta oss själva och varandra för att lättsamt berätta och bli speglade. Få förslag till sådant som kan förändras och ”vässas”. Frågor och diskussioner om hur vi kan utveckla ett material.
Man kan uttrycka det också med formeln: Vem är jag, varifrån kommer jag, vart är jag på väg?
Efter lag om och lite diskussion runt, gick vi ett varv till, med varsin berättelse. Efterhand uppmuntrade vi varann att ta oförberedd story som fötts ur dittillsvarande diskussion. Och spegling kring dessa. Vi diskuterade vikten om koll på början och slut. ”Bågen.”
Jag ser fram emot en fortsättning. Vitsen är ju att vi skall turas om att ”hålla i” det hela så vi får lite olika upplägg från gång till gång.
Nedan följer kommentarer från de övriga som var med den 17/1. Jörgen Bodner
Hittills har jag berättat på känsla, intuition och mest av allt på ren
berättarglädje. Fast det finns helt klart vissa hållpunkter i bra berättelser.
Inledning, utveckling och ett slut.
Grejen är väl att kombinera struktur med att man kliver in i berättelsen och
hoppas få med sig åhörarna på resan.
Och så var det kul att höra vad de andra tre tyckte. Det finns plats för fler
nyfikna berättare på våra söndagsträffar.” – John Edward
”Jag tyckte att det var bra, konstruktiv kritik från hjärtat men ändå inte
bara medhårs.
Det går att berätta om vad som helst antar jag. Men för att publiken ska ha
behållning av det berättande så måste man som berättare bli varse om
berättelsens tre huvuddelar, inledning innehåll och den viktigaste punkten
avslutningen. Berättelsen får varken rinna ut i sanden ( utan någon som
helst poäng) eller bli för abrupt avhuggen.
Ett minne blir en berättelse när den har blivit berättad en gång, först då
kan man göra förbättringar, för det är först då man har gett berättelsen en
kropp. Innan, när man berättar för första gången, då sätter man bara ord på
sina egna inre bilder som man ser framför sig som kommer undan för undan
medan man berättar. Träning, träning med eller utan nallebjörnar.
En tanke för nästa eller näst,näst kommande träff.
Jag skulle tycka att det vore roligt om vi kunde berätta något,
diskutera/analysera och sedan få göra om samma berättelse och se om det blev
bättre. Lite processberättande och synliggöra arbetet bakom tillkomsten av
en bra livsberättelse. För den hjälpen skulle vara värdefull.” – Gunilla Rosbro
"Vår interna session på ABF var väldigt givande, jag kastade mig ju på tåget
lite i farten eftersom jag inte trodde att jag skulle kunna vara med nu i
början. Men jag är mycket glad över att jag lyckades ta mig dit. Och att vi
var få var inget problem över huvud taget, det hade nog kunnat fungera bra
även med många fler, möjligen också med ännu färre. Det blir liksom att utgå
ifrån situationen, man har färre att spegla sig i, men mer tid till var och
en. Jag ser mycket fram emot en fortsättning!" – Catarina Abelli.
berättandets kärna. Vad kan man berätta om och inte. Hur kan jag
ändra en berättelse som uppenbart lämnar ut personer till att bli en
mer allmängiltig historia. ”
så här långt.Vid bägge dessa tillfällen har vi varit få, – 4 deltagare.
Erfarenheten så här långt är att det blir väldigt förtroligt och vi för
öppna och innerliga samtal om berättande.Både jag och Kerttu har nog varit väl förberedda på att driva träffen och ge vettiga uppgifter till mötet. Men det har visat sig att det nära samtalet dominerat. Om vi kunde få till att bli några fler kanske vi kunde få lite mer struktur på det hela? Ser fram emot nästa gång."
Detta för att skapa distans till sin romanfigur och låta henne och honom att leva friare liv än vad författaren har tänkt sig.
5) Coda – slutklämmen.
Men modellen passar inte alls om berättelsen börjar med upplösningen som sedan ska redas ut.
Catrin Norrby, samtalsforskare riktar kritik mot Labov. Enligt henne är berättande spontant i vardagligt berättande. Gränserna blir flytande mellan olika elementen. Dessutom saknas ofta slutklämmen i sådana berättelser.
Det finns mycket skrivet om hur man berättar en historia. Bland annat vår medlem Helén Dejke har skrivit en bok om sagoberättande, men den ger goda råd även för livsberättare.
önskar Kerttu